Cum se alege conducatorul şi tema

  • în primul şi în primul rînd alegeti o tema care să vă placă, dintr-un domeniu în care să vă simțiți relativ confortabil, astfel încît să o puteţi duce la capat, şi să invățati cît mai multe de pe urma realizarii temei. Oricum trebuie să faceti acest proiect, şi, fata de alte proiecte din facultate, de data aceasta puteţi alege.
  • Alegeti conducatorul fie pe baza alegerii temei din listele propuse de acestia, fie abordati un profesor care v-a placut şi care ştiţi ca are preocupari în domeniul dorit, şi propuneti-i o tema (unii vor accepta, altii nu).
  • Tema trebuie să descrie o realizare personală, originală; dimensiunea şi complexitatea acesteia dictează nota maximă pe care o puteţi obține. Categorii posibile de teme:
    1. Proiectarea şi construirea unui sistem/modul/machetă electronică hardware sau combinație hard+soft, de obicei sub forma unei machete cu componente analogice și/sau cu microcontroller sau FPGA;
    2. Elaborarea unui software care să îndeplineasca o cerinţă dată;
    3. Sinteză științifică dintr-un anumit domeniu, urmată de realizarea de simulări (în matlab sau alt program) şi tragerea unor concluzii;
    4. Sinteză științifică dintr-un anumit domeniu, urmată de realizarea unui sistem experimental sau software pe care se fac masuratori, sau se evalueaza functionarea corecta a principiilor teoretice ilustrate, şi tragerea unor concluzii; exemple de sisteme experimentale: retea de calculatoare sau de rutere pe care să se analizeze anumite aspecte ale unor protocoale, placa de dezvoltare cu DSP pe care să se implementeze şi să se verifice anumiti algoritmi, placă pe care să se măsoare parametrii unor circuite analogice etc.

Diferenta la categoriile 3-4 fata de categoriile 1-2 de teme este că nu realizati de la zero sistemul respectiv, şi se pune mai mult accent pe partea teoretico-științifică. La categoriile 1-2 complexitatea rezidă în realizarea practică de întindere rezonabilă (care, dupa cum se stie, ridică foarte multe probleme pînă cînd funcționează cum trebuie, în timp ce „în teorie” orice se poate face)

Cum NU se alege conducatorul şi tema

  • Nu alegeti conducatorul doar pe criteriul ca este un profesor „important” şi are influenta asupra comisiei, considerînd tema ca fiind secundară. Nu vă bazati pe faptul că, la deliberări, conducatorul își va folosi influența şi va reusi să „dreagă” eventuala impresie proastă pe care ati facut-o (stiu ca băiatul a lucrat, l-am vazut cît a lucrat etc) şi să impuna ce nota doreste el. Cel putin la facultatea noastra, au apus zilele cînd anumiti conducatori erau „monştri sacri” şi comisia „nu sufla” în faţa lor. Practic, toți conducătorii adoptă un stil relativ paternalist şi propun note mai mari decît ceilalți membri ai comisiei, care sînt obisnuiti cu acest obicei şi au dezvoltat o anumite „rezistenţa”. Pe de alta parte, conducatorii îşi vor crea propria ierarhie a studentilor lor, vor propune nota cea mai mare aceluia pe care il considera ei cel mai bun, şi vor accepta relativ usor ca studentii care au facut mai putin să ia note mai mici, tocmai ca argument de „negociere” (OK, hai să-i dam 6.50 lui X, dar aş dori ca Y să ia maximul, pentru ca a lucrat de departe cel mai mult). Aşadar, conducatorul vă e prieten daca vă faceti treaba bine, ceea ce nu este posibil daca aţi ales gresit tema. În timpul deliberărilor comisiei, performanța slabă a unui student chiar îl dezavantajează pe conducătorul respectiv („îl faceti de rîs”). Pînă la urma nota este în general media notelor date de toți membrii comisiei, si se tine seama de performanțele relative ale studentilor care au susținut în acea zi.
  • În nici un caz nu alegeți o tema dintr-un domeniu în care ați facut faţă cu greu în facultate. Cele mai multe probleme le au studentii cu medii mici, care prezintă teme pline de matematica, semnale şi sisteme, PDS etc, din care nu sînt capabili să răspunda la intrebari! Este un bun exemplu de „taiere a propriei craci de sub picioare”. Din punctul meu de vedere este inexplicabil cum, an de an, vin la comisia mea oameni cu astfel de teme, primesc (logic) intrebari despre teoria semnalelor etc, răspund foarte slab sau de loc, şi primesc nota mica (sau uneori nu promoveaza). Este un fenomen similar cu insectele care se indreapta spre becul fierbinte şi spre o moarte sigură. Alegerea temei este PERSONALA – nu alegeti dintr-un domeniu în care nu vă pricepeți! Ați luat 5-6 la SS ? nu alegeți teme cu FIR și IIR !
  • Exemple de teme necorespunzatoare pentru un proiect de diploma:
    • Descrierea a ceea ce faceti la serviciu, daca nu este o activitate care macar cu ingaduinta să se poata numi „proiectare”;
    • Descrierea unei tehnologii sau a unor standarde, fie ele noi şi complicate, dar la care nu aveti nici o contributie, de obicei sub forma unor simulări sau testări comparative serioase (nu de doar citeva pagini la sfirsit)
    • Teme de simulare în Opnet şi alte simulatoare complexe, dar în care studentul face doar modificări reduse ale unor scenarii standard, şi obţine rezultate previzibile, evidente (ex: se îndepărtează mobilul de staţia de bază, scade SNR-ul, sau: se activează QoS – creşte rata, se dezactivează, scade rata, etc), sau rezultate pe care nu le poate explica: grafice care au creşteri/descreşteri la anumite momente, şi nu puteţi răspunde la întrebări despre acestea. O temă de simulare este acceptabilă dacă este evident pentru comisie că s-a depus o cantitate mare de muncă la simulare, nu doar că s-a învăţat cum se foloseşte simulatorul şi s-au simulat nişte scenarii banale.
    • Prezentarea, instalarea şi configurarea unui sistem sau a unui software facut de altcineva
    • O lucrare de laborator puțin extinsă și transformată în proiect de diplomă; de exemplu, configurarea unor protocoale gen OSPF, MPLS etc pe cîteva rutere (fie că sînt reale, fie GNS3), ceea ce reprezintă doar o mică extindere a ceea ce ați făcut la un laborator (faceți pe 8 rutere în loc de 4), și se listează pe 5 pagini de comenzi Cisco. O lucrare de laborator durează 3-4 ore, un proiect de diplomă trebuie să reprezinte min. 10 credite= 270 ore de muncă !
    • Măsuratori/teste minimale pe un sistem industrial gata facut – „clasicele” exemple de proiecte la care s-a picat în anii trecuti, în care studentul lucra la Romtelecom şi prezenta cîteva capturi de ecran cu atenuarea fibrei intre Bucuresti şi alt oras (sau ceva similar); aceasta e o masuratoare pe care o poate face cel mai „lowly” tehnician şi e bună doar pentru cîteva slide-uri la cursul de transmisiuni pe FO.
    • în general orice temă la care contribuţia personală este foarte redusă; de notat ca se numeste proiect de diploma şi deci ar trebui să proiectati ceva (urmat de implementare si testare); teoria se învață la curs, nu la proiect. Argumentația „eu la proiect am înțeles cutare tehnologie” sau „am învătat să folosesc cutare soft” nu este suficientă.

Precizare: în eventualitatea ca în semestrul în care lucrati la proiect aveti un job, nu înseamnă că proiectul trebuie facut în domeniul în care lucrati la job! Chiar dacă, uneori, acest lucru este posibil, de multe ori activitatea desfaşurata la joburile unde sînt angajati studenți nu este destul de „creativă” pentru a se incadra în cerintele unui proiect, chiar daca este o activitate foarte tehnica (exemple: instalare, administrare, service etc).

Observatie: în fiecare an au existat destule teme exact din categoria de teme necorespunzatoare; de notat insa ca în ziua sustinerii va fi evidenta diferenţa dintre cei care au teme complexe şi cei care au teme (prea) simple, şi veti primi o nota pe măsura. De asemenea, cei care nu promoveaza examenul de diploma sînt de obicei din rîndurile celor cu astfel de teme (şi ei există, chiar daca sînt relativ rari).

Cînd alegeţi tema:
în primul rînd ca nu stiţi ce alţi studenti vor prezenta în aceeaşi zi cu dvs, şi în al doilea rînd, indiferent ce credeţi şi ce vi s-a spus despre comisii, nu stiţi niciodată sigur la ce comisie veți susține. Ajunge de exemplu ca numarul de studenți la o subcomisie să depășească semnificativ numarul de la alte subcomisii, ca să se faca o redistribuire şi oamenii să ajunga la o sub comisie total neasteptata. Sau, schimbarea (ca membru) a coordonatorului vostru dintr-o subcomisie în alta va duce automat şi pe voi la noua subcomisie.

Despre relatia cu conducatorul, pe perioada elaborarii lucrarii: nu trebuie să considerati o problema dacă conducatorul nu „trage” de dvs, nu vă intreaba mereu ce ati mai facut prin e-mail, etc. Faptul ca nu dă dovadă de un interes la fel de mare ca al dvs este normal, nu trebuie să vă descurajeze. Profesorii au multe alte probleme pe parcursul semestrului, şi la diploma poate mai au încă 5-10-15 studenți în afara de dvs. Ei vă vor lasa, uneori, inițiativa, şi nu se vor simti „deranjati” cînd veniți să le aratati unde ati ajuns, să le puneti intrebari, să le scrieti e-mailuri, etc.

Despre relatia student-conducator-comisie: unii studenti au tendința să uite ca proiectul va fi examinat şi notat de o comisie, nu de catre conducător, spre deosebire de materia „proiect X”, unde titulatul de disciplina vă dă tema şi tot el vă examineaza proiectul. Pregătiți-vă, deci, să fiți examinați de oameni străini, care nu văd decît ce prezentați în ziua susținerii: proiectul şi răspunsul la întrebări.

ALEGEREA TEMEI PENTRU LUCRAREA DE LICENTA SI A CONDUCATORULUI